Een aannemer had een flink project aangenomen om een grachtenpand in Amsterdam groots te verbouwen. Helaas ontstond er wat miscommunicatie en wantrouwen. De klant wilde meerwerk niet betalen en vond dat de aannemer gierend uit de tijd was gelopen. Gevolg: deur op slot, onbetaalde facturen en een ‘schadeclaim’.
Na bestudering van de overeenkomst, e-mails en Whatsapp berichten vermoeden wij dat er sprake was van verkeerde aannames en ‘jumping to conclusions’ bij de klant. Ook de regels waren de klant niet helemaal duidelijk. Als er tijdens de verbouwing om allerlei meerwerk wordt gevraagd, dan kan de oorspronkelijke opleveringsdatum uiteraard niet meer worden gehaald. Met het hele gezin een week in een 4 sterren hotel fêteren hoeft alleen te worden vergoed als je daar vooraf met de aannemer over hebt overlegd. Ook prijzen inclusief en exclusief BTW werden in de communicatie door elkaar gehaald. We maakten een kraakhelder financieel overzicht waaruit bleek dat de overschrijdingen bijna nihil waren en bijna alle kosten conform afspraak. De ’tegenclaim’ van allerlei boetes en kosten konden we volledig afwijzen, waarbij we de regels ook duidelijk hadden verwoord. Het antwoord: volledige betaling en een ‘I am sorry’ van de debiteur.