Telefonisch incasseren
Het meest effectieve middel voor debiteurenbeheer is nog steeds de telefoon. Contact van mens tot mens is veel waardevoller dan een bericht dat genegeerd kan worden of in de spam komt.
Menselijk contact works best
Effectief bellen vraagt wel wat van een mens. Niet alleen duidelijk spreken, goed luisteren, doorvragen, samenvatten en bevestigen. Maar ook aanvoelen hoe je de ander het beste kunt aanspreken, meeveren, assertief zijn, onderhandelen en aan kunnen spreken op (ongewenst) gedrag. Hoe ga je op een prettige manier je klant zo beinvloeden dat deze gaat doen wat je wilt: de rekening betalen.
Onze tips voor telefonisch incasseren:
- Noteer direct wie je aan de lijn hebt. Check of dat de juiste persoon is
- Spreek op een neutrale manier, zonder irritatie in je stem
- Vraag wanneer de rekening wordt betaald
- Spreek je teleurstelling uit als een eerdere toezegging niet is nagekomen
- Gebruik seconden van stilte als je wilt dat de klant reageert
- Als de klant met problemen komt vraag je: hoe wilt u dit zelf oplossen? Wat is uw voorstel?
- Ruil: ik stuur nu een kopie van de factuur, betaald u deze dan vandaag.
- Maak een concrete afspraak en bevestig deze gelijk in de e-mail.
- Heeft de klant een ingewikkeld verhaal: Wilt u mij vandaag een e-mail sturen.
- Bij herhaald niet nakomen van afspraken: ik moet u ook wijzen op de consequenties als u deze afspraak ook niet nakomt: Incassobureau, leveringsstop ed.